Tveksam mot mig själv!!!

Nu skriver jag igen, förlåt farmor för att jag skriver så sent men jag måste få skriva av mig lite för jag kan inte sova annars...

Jag vill ha en hund... Åhh vad jag vill ha hung... Och jag vill ha en Rhodesian Ridgeback, jag vill gå valpkurs och jag vill köra agility och även olika sök med hunden för sånt tycker jag är kul själv och inte bara för att hundar tycker om sånt... Jag har haft hund hela mitt liv och jag har hjälp några "problem hundar" i mitt liv, men ändå så kommer tankarna... Kommer jag verkligen klara av att ha en hund? Kommer den kunskap jag har om hundensbeteende och av ledarskap verkligen vara tillräcklig? Eller kommer jag behöva läsa på mer och gå kurser för att denna hund ska få ett så bra hundliv som möjligt??? Är jag tillräckligt stark som ledare för att kunna göra mig hörd som ledare för en hund? Jag vet ärligt inte om jag är det... Dom hundar jag tagit hand om och jobbat lydnad och så med har lyssnat på mig så jag måste ju gjort nåt rätt, men ändå... Jag känner mig så osäker... När vi skaffar oss en hund så vill jag att den hunden ska få vara hund och inte bli för männskligad. Jag vill sätta lagom hårda gränser direkt när den kommer, inte för höga krav i början iom att det då är en valp utan lagom hårda regler och gränser. Jag kommer att ta denna valp på kilometer långa promenader om inte mils långa för att den verkligen ska få lära känna mig och för att den ska få jobba riktigt, det ska inte bara vara att gå rakt fram utan även lite sök, lite bus och även lite annat men det är jag som bestämmer när den ska börja och när den ska sluta. Den ska få vara ute så mycket som möjligt och få olika uppdrag, den ska verkligen få kämpa för sin föda så som vilda hundar gör. Den ska vara med oss och om det absolut inte går så får den vara hos en hundvakt men så vill jag inte ha det igentligen utan vi ska vara dess flock... Ensam träning hemma kommer att vara A och O för den i början tills den kan vara själv hemma några timmar och iom att jag har ett så flexibelt arbete så kommer det säkert inte vara några problem att flytta på nån timma om det skulle behövas... Men som sagt jag är så osäker på mig själv och min kunskap om hundar... Jag följer Cesars serie på tv och även Fredrik Steen och jag tycker att jag lärt mig mycke av dom och det går in en hel del... Men så hjälper jag min syster med sina hundar och det funkar jättebra när dom är med mig tycker jag, men när dom är med husse och matte så verkar det inte funka så bra, och då ger jag råd och tips på hur jag gjort om jag har gjort det dom får problem med men det funkar inte... Och då frågar jag mig själv, är det mig det är fel på eller vad är det som är fel??? Syrran och hennes sambo går just nu hos en hundtränare för att få hjälp med hundarnas stress och det dom lider av och enligt den tränaren så gör jag fel... Visst jag är ingen utbildad eller diplomerad tränare och alla gör olika, men varför funkar det när jag går promenader med hundarna och när jag lämnar hundarna??? Visst jag är inte deras matte och dom känner igen sin matte på lukt och energi, men mig känner dom ju oxå igen nu och min lukt och min energi... Är det fel på mig eller vad är det???

Jag är lite nere och jag behövde verkligen skriva av mig... Kommer nog vara nere i morgon oxå tyvärr... Känner mig så värdelös som människa och flockledare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0